Digiloikka vai monta digiaskelta?

Digiloikka vai monta digiaskelta?

Digitalisaation tuomat kustannushyödyt ovat taas asiana kaikkien huulilla. Ja hyvä niin, koska sen avulla voidaan aidosti toteuttaa parempia palveluja ja säästää esim. työvoimakustannuksissa. Huuman keskellä kannattaa jäädä myös hetkeksi miettimään, mitä asioita meillä jo on ja miten niitä voitaisiin hyödyntää paremmin. Otetaan esimerkkinä organisaation tukitoiminnot talous- ja henkilöstöhallinto, lähes kaikissa järjestelmissä on jo vuosikymmenet kehitetty automatisointia ja digitaalisia työvälineitä, niiden käyttöönottaminen vain on jäänyt vajavaiseksi ts. prosessia koko organisaation näkökulmasta ei ole mietitty loppuun tai jalkautettu. Puhutaan digiloikasta, mutta pitäisikö ottaa sittenkin monta digiaskelta – kuten monessa muussakin yhteydessä on todettu, usein tavoitteiden vaiheistus auttaa saavuttamaan konkreettisia tuloksia.

Esimerkiksi Tampereen kaupungilla manuaaliset välivaiheet lomien ja poissaolojen käsittelyssä eliminoiva sähköinen väline on ottanut kaupungille yhden askeleen digiloikassa. Päällekkäisen työn vähentyessä ja päätöksentekoprosessin keventyessä henkilöstön aikaa vapautuu organisaation kannalta tärkeimpiin tehtäviin. http://www.aditro.fi/uutiset/tampereen-kaupungilla-lomien-anominen-sahkoisesti-on-helppoa-ja-nopeaa

Kun automaatio ja digitaaliset työvälineet tehostavat organisaation sisäisiä prosesseja, hallinnossa syntyviä säästöt voidaan ohjata kuntalaisten palveluihin. Kuopion kaupungissa on laskettu, että kaupunki säästää sähköisen asioinnin ja automaation ansiosta vuosittain 600 000 euroa työntekijäkustannuksia – varsin merkittävä digiaskel tämäkin.
http://www.aditro.fi/uutiset/kuopion-kaupunki-saastaa-sahkoisen-asioinnin-ja-automaation-ansiosta-vuosittain-600-000

Loppukaneetiksi sopiikin hyvin Mikael Jungnerin EK:lle tekemästä ”Otetaan digiloikka” – puheenvuorosta: Digitalisoiminen on tuhlausta, jos tekemisen prosesseja ei mietitä samalla uusiksi. Digitalisaation kolme tärkeintä lähtökohtaa ovat asiakaslähtöisyys, asiakaslähtöisyys ja asiakaslähtöisyys.