Kansalaisneuvontaa – ilman rajoja

Kansalaisneuvontaa – ilman rajoja

Kansalaisneuvonta on ohjannut ja neuvonut ihmisiä viranomaisasioissa nyt vuoden ja kahdeksan kuukautta. Tähän on mahtunut monenlaisia kysymyksiä, esimerkiksi miten uusin passini? Henkilökortin pin – mihin tätä käytetään? Keneltä voin kysyä omaishoidosta? Mihin teen osoitteenmuutoksen? Kenelle voin ilmoittaa tien huonosta kunnosta? Mistä saan lapselle päivähoitopaikan?

Paljon erilaisia kysymyksiä, joihin palveluneuvoja etsii vastauksia ja oikeaa tahoa netistä.

Palveluneuvojat auttavat myös sähköisen asioinnin kiemuroissa. Tähän kuuluvat muun muassa Asiointitili ja kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu Vetuma.

Haasteita riittää, kun neuvottavana on Suomen koko julkishallinnon kirjo, palvelualueena vaikka koko maapallo ja palvelukielinä suomi, ruotsi ja englanti. Etäyhteyskokeilu on myös pyörähtänyt hyvin käyntiin ja syksyksi suunnitellaan uutta palvelukanavaa chatia. Uudistuva Suomi.fi tuo myös omat kuviot neuvontaan.

Palvelu on saanut erittäin positiivista palautetta asiakkailta ja tästä olemme todella tyytyväisiä.

Auta meitä auttamaan myös Kuntamarkkinoilla, osastolla S.07 toisessa kerroksessa. Tietoiskuissamme kerromme lisää siitä, miten kunnat ja Kansalaisneuvonta voivat tukea toistensa toimintaa. Tervetuloa kuulemaan lisää 9. syyskuuta klo 14.30 ja 10. syyskuuta klo 9.30 huoneessa A 3.4.

Minna Kuitunen, jaostopäällikkö
www.kansalaisneuvonta.fi