Kuntien nettisivut uudistuvat – vuoden 2015 trendit

Kuntien nettisivut uudistuvat – vuoden 2015 trendit

Moni kunta on käynnistänyt tämän ja viime vuoden puolella nettisivujen uudistamishankkeen. Esittelen tässä kirjoituksessa trendejä, joihin olen törmännyt työskennellessäni kuntien kanssa.

Ensimmäinen trendi on mobiiliystävällisyys. Nettiä selataan monesti vain mobiililaitteilla, joten sivujen tulee skaalautua näytön koon mukaan. Kapealle ruudulle ei mahdu paljoa tekstiä, mutta tämä ei ole välttämättä huono asia. Se pakottaa suunnittelijat miettimään, mikä tieto on oikeasti tärkeää eri kohderyhmille. Hyvä esimerkki mobiiliystävällisestä sivusta löytyy osoitteesta hel.fi.

Grafiikalla leikkiminen on ollut aiemmin matkailun etuoikeus ja kunnan sivut ovat saaneet tyytyä ”perusturvalliseen” ulkoasuun. Esimerkkejä graafisesta ilotulituksesta löytyy vaikkapa visittampere.fi tai visitporvoo.fi-osoitteista. Nyt kunnissa on ymmärretty, että kuntien sivujen kauttakin voi välittää tunnetta. Vaikka kuntien sivut eivät grafiikassa ylläkään matkailun tasolle, ovat iloiset värit, suuret kuvat ja tyylikkäät ikonit tulleet myös kuntien sivuille. Esimerkkejä löytyy vaikkapa osoitteista riihimaki.fi tai turku.fi.

Erityisen ilahtunut olen käytettävyyteen liittyvistä parannuksista. Teksti on kansantajuisempaa ja sitä on vähemmän. Navigaatio on suunniteltu palvelemaan lukijoita – ei prosesseja. Lukijoille tarjotaan oikopolkuja suosituimpaan sisältöön ja se parantaa sisällön löydettävyyttä. Nyt on ymmärretty, että tekstin määrä ei ratkaise, vaan laatu.

Websuunnittelu toimii apinoinnin periaatteella. Kun joku keksii hyvän idean, toiset omaksuvat sen yllättävän nopeasti. Suomessa on menty graafisempaan suuntaan, mutta entäpä muissa Pohjoismaissa?

Tässä havaitsemmekin yllättävän eron. Esimerkiksi oslo.kommune.no, stockholm.se, kk.dk tai uppsala.se näyttävät pikemminkin mobiilisovelluksilta, kuin perinteisiltä verkkosivustoilta, mutta niissä on panostettu käytettävyyteen ja tiedon löytymiseen. Matkailun sivustot ovat taas visuaalisia ja täynnä mielenkiintoista kuvitusta. Suomessa on viime aikoina keskusteltu pikemminkin matkailun ja kuntien sivujen integroimisesta. Miksi esimerkiksi kuntalainen on matkailija omassa kunnassaan?

Pidän itse suomalaista suuntausta hyvänä. Tyylikkäät sivut toimivat erinomaisena markkinointikanavana kunnille. Nykypäivänä grafiikka ja käytettävyys eivät ole toistensa poissulkevia asioita, kunhan pidetään mielessä vanha perustotuus. Yksinkertainen on kaunista.

Tule vaihtamaan ajatuksia kanssamme Kuntamarkkinoille K-kerrokseen osastolle J8!

Jani Seppänen, Manager, Services & Solutions. www.jppsoft.fi