Navigaattorien tietojen oikeellisuus on meistä kiinni

Navigaattorien tietojen oikeellisuus on meistä kiinni

Koulujen alkaessa puhutaan paljon liikenneturvallisuudesta ja erityisesti suojateistä. Olemme varmasti samaa mieltä, että jokainen onnettomuus, erityisesti suojatiellä sattuneet, ovat vastenmielisiä ja turhia. Liikenneturvan ”sinä teet suojatien”-kampanja muistuttaa hienosti varovaisuudesta suojateihin liittyen.

Suomessa kunnilla on hieno mahdollisuus vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ylläpitämällä kansallista digitaalista navigoinnin kartta-aineistoa. Uudistuva Digiroad tarjoaa suoran yhteyden tietokantaan, joka jakaa ajantasaisesti, ilman vanhanaikaisia julkaisuviiveitä, tiedot navigointitoimijoille. Tämä on Euroopan ja maailman mittakaavassa ainutlaatuinen konsepti. Näin oikeat, ajantasaiset nopeusrajoitukset pienemmiltä teiltä sekä katuverkolta saadaan globaalien toimijoiden, kuten Heren, Tomtomin ja Googlen, käyttöön. Siksi kuntien kannattaa ylläpitää Digiroad-aineistoa aktiivisesti. Lisäksi Digiroadin luotettavuus syntyy vain julkishallinnon läpinäkyvyyden myötä. Vain yhdessä voimme luoda uskottavan ja lisäarvoa tarjoavan järjestelmän.

Olen Digiroad-projektin johtamisen yhteydessä törmännyt kansainvälisiin tutkimuksiin, joissa kiistattomasti osoitetaan, että ajokäyttäytymiseen vaikuttavat tieto nopeusrajoituksesta sekä mahdollisesta sallitun nopeuden ylittämisestä. Ne, joiden navigaattori ilmoittaa ”Vaaran paikka” nopeusvalvontakamerantolpan kohdalla, ymmärtävät, mitä tarkoitan. Tietoketjun toiminnan tärkeys korostuu digitaalisen median tunkeutuessa 4G-yhteyksien kautta autojen ohjaamoihin. Koskaan autoilun historiassa kuljettajalla ei ole ollut yhtä paljon virikkeitä kuin nyt. Lisäksi digiajan sukupolven astuessa rattiin riskit kasvavat – he eivät osaa pitää sormiaan irti SOMEn ”feedistä”.

Haastankin kaikki kunnat liikenneturvallisuuden sekä sujuvamman liikenteen asialle ja päivittämään erityisesti nopeusrajoitustietoa Digiroadiin. Järjestelmän ylläpitosovellus ja sujuva tietojen hyödyntäminen Liikenneviraston katselu- ja latauspalvelun kautta yllättävät positiivisesti. Syksyn aikana painopistettä Digiroadin ylläpidossa laajennetaan nopeuksista kääntymis- ja muihin rajoituksiin. Näillä on vahva yhteys liikenneturvallisuuteen. Pidetään mielessä, että kuljettajina on kohta sukupolvi, joka uskoo enemmin kännykkää kuin omia aistejaan.

Digitalisaation aikana tiedon merkitys on konkreettinen. Sen vaikutukset päätöksentekoon näkyvät yksilötasolla jo nyt, ja tulevaisuudessa kasvavassa määrin. Ei vain odoteta tulevaisuutta – vaan luodaan sitä.

Markus Melander

Kirjoittaja toimii Liikennevirastossa hankepäällikkönä ja vastaa muun muassa Digiroad2-projektista.