Nettihuutokauppa takoo euroja julkisen sektorin kassaan

Nettihuutokauppa takoo euroja julkisen sektorin kassaan

Julkinen sektori myy tarpeettomaksi jäänyttä yhteistä omaisuuttamme jatkuvasti. Yhä useammin omaisuuden myyntiväyläksi valitaan avoin verkkohuutokauppa, jossa kaupankäynti on läpinäkyvää ja myyntiprosessi tehokas. Julkinen sektori myy Suomen suurimmassa arvo-omaisuuden myyntikanavassa Huutokaupat.comissa kiinteistöjä ja irtainta useiden miljoonien eurojen arvosta vuosittain.

Yksi verkkohuutokauppaan luottavista julkisista tahoista on Keminmaan kunta. Se myy Huutokaupat.comin kautta muun muassa metsäpalstoja ja kiinteistöjä.

”Aiemmin ilmoitimme myytävistä kohteista vain paikallislehdessä ja kunnan verkkosivulla. Huutokaupat.com on tarjonnut meille aivan uuden valtakunnallisen myyntikanavan. Kaikille avoimena palveluna Huutokaupat.com täyttää myös vaatimuksemme avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä”, mittausteknikko Pekka Mäkelä kertoo.

Huutokaupat.comin kautta omaisuuttaan myyvät muun muassa puolustusvoimat, poliisi, Metsähallitus, Senaatti-kiinteistöt, lukuisat kunnat ja tuhannet yritykset. Viime vuonna palvelun kautta huutokaupattiin kiinteistöjä ja irtainta yhteensä noin 200 miljoonalla eurolla, mikä tekee Huutokaupat.comista Suomen ylivoimaisesti suurimman huutokauppapalvelun verkossa. Huutokaupat.com keskittyy arvo-omaisuuden myyntiin. Euromääräisesti eniten palvelussa myydään asuntoja, tontteja, ajoneuvoja ja työkoneita.

Julkisen sektorin tavoite on saada myytävästä omaisuudesta paras mahdollinen hinta sekä toimia avoimesti ja tasapuolisesti. Huutokaupat.comin huutokaupat ovat kaikille avoimia ja volyymimme suuria: vuonna 2016 palvelussamme järjestettiin yli 150 000 huutokauppaa ja sivustollamme on kuukaudessa käyntejä noin 2,4 miljoonaa.

Sähköinen kaupankäynti myös tehostaa julkisen sektorin toimintaa. Huutokaupat.comissa esimerkiksi tontit ja kiinteistöt käyvät kaupaksi keskimäärin 20 päivässä.

Luotettavalle ja valtakunnallisesti toimivalle arvo-omaisuuden kauppapaikalle on ollut selkeä tarve, sillä vuosittainen huutokaupattujen tuotteiden arvo on kasvanut ripeästi nykyiseen noin 200 miljoonaan euroon. Kasvuamme vauhdittavat myös kaupankäynnin yleinen digitalisoituminen, maan taloudellinen tilanne ja halu kierrättää. Ostaminen verkosta on yhä useammalle suomalaiselle yksityishenkilölle ja yritykselle ensisijainen valinta.