Olympiatalven SM-kisa

Olympiatalven SM-kisa

Presidentinvaalin ja talviolympialaisten rinnalla käydään yhtä lailla ainutlaatuista kuntamarkkinoinnin SM-kisaa. Kuntamarkkinointi on kestävyyslaji, jossa samalla kysytään ketteryyttä ja luovuutta. Lyhytaikaisilla vippaskonsteilla ei synny kestäviä tuloksia eikä pääse palkinnoille. Jos on olympialaisissa kyse myös maailmanrauhasta ja isosta bisneksestä, niin on myös kuntamarkkinointi paljon muuta kuin kilpailua parhaista sloganeista tai pääsystä kerran lehtiotsikoihin.

Kun googlaan sanat elinvoima ja markkinointi, kärkeen tulee nippu kuntien sivuja. Hyvä näin, mutta vainko kunnat huolehtivat elinvoimasta markkinoinnin avulla? Vastapainoksi osuu Markkinointi ja mainonta -lehden kolumni kuntien sloganeista – niin kuin se nyt olisi oikeasti elinvoiman markkinointia… Elinvoima rakentuu koko yhteisön tahdon, mahdollisuuksien ja toiminnan kirjosta, ja markkinointi tuo kaikkea tätä esille.

Monessa kunnassa viestintä ja markkinointi on sijoitettu elinvoiman toimialalle. Kaikki viestintä ei toki voi olla tonttimarkkinointia tai perheystävällisen ympäristön kehumista, mutta elinvoiman kehittäminen ei etene ilman viestintää – niin kuin ei muukaan strateginen toiminta ja johtaminen.

Viestijöiden määrä ja määrärahat ovat kasvaneet kunnissa ja kaupungeissa. Syksyllä toteutettu kuntien viestintäkysely osoitti, että viestinnän tarve on tiedostettu. Perusteluina panostuksille toistuvat elinvoiman kehittäminen, vetovoiman korostaminen ja tunnettuuden lisääminen. Rinnalla ovat lisääntyneet myös lainsäädännön viestintävelvoitteet, ja samalla on lämmennyt yleinen vuorovaikutuksen ilmapiiri. Hyvä niin, sillä elinvoima tarvitsee sekä säädeltyä faktatiedottamista, koko yhteisön vuorovaikutusta että myös luovaa markkinointia.

Kunnat ovat tehneet strategioita alkaneelle valtuustokaudelle. Strategiaprosessi on parhaimmillaan laaja ja vuorovaikutteinen, mutta varsinainen työ on kuitenkin strategian toimeenpano. Strategian kieli ja elinvoiman määrittely leijuvat usein yläilmoissa, isona kuvana ja ylevinä tavoitteina. Tarvitaan iskeviä sanomia, oivaltavia toteutuksia. Markkinointi on yhtä lailla megahankkeiden viestintää kuin pienten arjen asioiden esille nostamista. Viestintä rakentaa vuorovaikutusta ja verkostoja, levittää yhteistä tahtotilaa ja toimeliaisuutta.

Vuosien varrella kuntamarkkinoinnin SM-kisa on tuonut esille sadoittain hienoja tekoja viestinnän ja markkinoinnin laidasta toiseen. Elinvoimaa voidaan tukea hyvällä henkilöstön motivoinnilla, yhteisillä kylätapahtumilla, markkinointikampanjoilla, yritysyhteistyöllä… SM-kisan parhaat eri vuosilta ovat selailtavissa Piiri-verkoston sivuilla. Sieltä sopii kurkkia hyviä ideoita.

Nyt on aika markkinoida hyvää markkinointia. Samalla kun nostat oman kuntayhteisösi hienoja tuotoksia esille, annat virikkeitä muille uusiin saavutuksiin. Toukokuussa kukitetaan parhaat Seinäjoen Piiri-tapahtumassa 16.-17.5. ja levitetään kuntamarkkinoinnin ideat jatkojalostukseen.

Jari Seppälä

Kirjoittaja on viestinnän ja markkinoinnin erityisasiantuntija Kuntaliitossa.