Opetustoimen ammattilainen ansaitsee parempaa

Opetustoimen ammattilainen ansaitsee parempaa

Opetusalan ammattilainen on asiantuntija ja huippuosaaja, joka ansaitsee arvonsa mukaiset työkalut. Mutta mikä on todellisuus? Opetuksen hallintojärjestelmien alipalveluaikaa on eletty jo yli 10 vuotta. Markkinoilla olevat vaihtoehdot ovat olleet niukat; siihen on tyydytty mitä on ollut. Kunnissa ja kaupungeissa kilpailutetaan useita ohjelmistoja vuosittain. Vaaditaan ajanmukaiset henkilöstöhallinto- ja arkistointiratkaisut, myös taloudenohjaus- ja laskutusratkaisut ovat keskeisessä roolissa. Sivistys- ja opetustoimessa eletään yhä yhtenäiskulttuurin aikaa. Eikö muutosta ole osattu vaatia, koska mahdollisuuksista ei tiedetä? Tilanne on kuitenkin muuttumassa; tulevaisuuden kunta on sivistyskunta. Käynnissä olevat uudistukset kuntien roolissa herättävät strategioihin kirjatut linjaukset eloon ja toimintaa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi, jossa palvelujen käyttäjä on keskeisessä roolissa. Nyt tarvitaan yhteneviä palveluketjuja, toimivia ekosysteemejä ja taustalle isoja toimijoita, jotka ekosysteemien lisäksi huolehtivat myös välttämättömästä tietoturvasta.

Strategialinjausten vaatimuksiin nähden käytössä olevat ratkaisut ovat aikansa eläneitä. Vaikka client-server –malli oli aikanaan yhtä kova juttu kuin vyölaukku, on se tänään muisto menneestä. Opetustoimen tarpeet muuttuvat. Modernien teknologioiden avulla on mahdollista lähteä ajatuksesta, että palvelun käytettävyys, saatavuus, jatkokehitys ja asiakaspalvelu muodostavat yhdessä joustavan kokonaisuuden, kokonaispalvelun. Erinomaisen asiakaskokemuksen merkki on, että tarjottu palvelu toimii erilaisissa laitteissa ja käyttötilanteissa niin hyvin, ettei asiakaspalveluun edes tarvitse ottaa yhteyttä. Vai soitatko kenties useinkin Googlen asiakastukeen?

Työskentelin vielä puolisen vuotta sitten pienessä yrityksessä, jolla oli visio ja palvelu opetustoimen tarpeisiin, mutta resurssit laajempaan toimintaan puuttuivat. Visio ja palveluhalu ovat tallella edelleen, mutta resurssit kasvoivat, kun pienyrityksen liiketoiminta siirtyi CGI:lle. Useiden asiakastapaamisten ja keskustelujen myötä ajatus sivistystoimen ekosysteemistä ja yhtenäisestä palveluketjusta varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kautta toiselle asteelle on vahvistunut.

Lupaamme päivittää ratkaisumme (https://www.cgi.fi/tuoteratkaisut/helmi) niin, että yhtenäinen palveluketju syntyy. Lunastamme lupauksemme oman asiantuntemuksemme voimin ja tiiviissä yhteistyössä opetustoimen asiantuntijoiden ja ekosysteemissä vaikuttavien toimijoiden kanssa.

Teemu Kettunen, CGI