Sähköisellä palvelusetelijärjestelmällä laatua ja mielekkyyttä palveluseteliprosesseihin

Sähköisellä palvelusetelijärjestelmällä laatua ja mielekkyyttä palveluseteliprosesseihin

Sähköinen palveluseteli on viime kuukausina lukuisia kertoja ylittänyt uutiskynnyksen. Aihe on tällä hetkellä vahvasti pinnalla ja se tuntuu saaneen tuulta alleen myös digitalisaation merkitystä painottavasta kevään hallitusohjelmasta.

Palvelusetelitoimintaa ja sen sähköistämistä tukevat argumentit tukeutuvat uutisoinnissa ja julkisessa keskustelussa vahvasti taloudellisiin hyötynäkökulmiin. Puhutaan saavutettavissa olevista säästöistä ja prosessien sujuvuuden kasvusta. Taloudellisten hyötynäkökulmien korostaminen on perusteltua Suomen julkisen talouden nykytilanne huomioon ottaen. Saavutettavissa olevat kustannussäästöt ovat myös kiistämättömät; esimerkiksi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on onnistunut laskemaan fysio- ja toimintaterapiahankintojensa kustannuksia jopa 15 % siirtymällä ostopalveluista palveluseteleiden ja Polyconin tuottaman Effector-palvelusetelijärjestelmän käyttöön vuonna 2013.

Säästöjen ohella sähköinen palvelusetelijärjestelmä tuo kuitenkin parhaimmillaan myös laatua ja mielekkyyttä kunnan palvelusetelitoimintaan. Esimerkkinä voidaan mainita Etelä-Karjan sosiaali- ja terveyspiirin viime vuosina vahvasti sähköistetyt palveluseteliprosessit. Eksote on sähköisen palvelusetelitoiminnan selkeä edelläkävijä, joka otti jo vuonna 2013 käyttöönsä täysin sähköisen omaishoidon palvelusetelin. Eksotessa sähköisen palvelusetelijärjestelmän käyttöönotto on tuonut toimintaan mielekkyyttä mm. henkilöresursseja asiakastyöhön vapauttamalla. Asiakkaiden mahdollisuudet käytettävissä olevan saldon seurantaan ovat olennaisesti parantuneet ja myös palveluntuottajat ovat kokeneet toiminnan laadun kasvaneen; helppokäyttöinen järjestelmä säästää aikaa ja helpottaa mm. laskutusta.

Viime vuosina Effector-palvelusetelijärjestelmä on Eksotessa laajentunut voimakkaasti myös muihin palveluihin. Viimeisimpinä käyttöön on Eksotessa kesän 2015 aikana otettu henkilökohtaisen avun ja tehostetun kotiutuksen sähköiset palvelusetelit.

Kustannussäästöt ja toiminnan laadun ja mielekkyyden kasvu eivät kuitenkaan ole itsestään selvä toiminnan sähköistämisen lopputulema. Tarvitaan laaja-alaista ymmärrystä palvelun luonteesta ja erityispiirteistä sekä niihin istuva ja niiden tarpeiden mukaan vahvasti joustava palvelusetelijärjestelmä.

Polycon esittelee Effector-palvelusetelijärjestelmää Tietolinjan tietoiskuissa Kuntamarkkinoiden kumpanakin päivänä klo 10:00 – 10:20 sekä osastolla S.54 K-kerroksessa. Tervetuloa tutustumaan!

Niina Uolamo, Polycon Oy