Sähköistä asiointia sosiaalipalveluihin

Sähköistä asiointia sosiaalipalveluihin

Sosiaalihuollossa sähköisten asiointipalvelujen käyttö on vielä alkutaipaleella. Sähköisten palveluiden tarve kuitenkin kasvaa koko ajan maailman muuttuessa sähköiseksi. Jos voin ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon sähköisesti, miksen sitten myös sosiaalihuoltoon? Näin mietittiin Jyväskylän kaupungilla vielä reilu vuosi sitten. Miksi ammattilaisten työaikaa käytetään puhelimessa haastatteluun, kun resursseille olisi järkevämpääkin käyttöä?

Näiden mietteiden kanssa lähdettiin liikkeelle ja keväällä 2016 toteutetun projektin aikana saatiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella käytössä ollut Hyvis laajennettua myös Jyväskylän kaupungin sosiaalihuollon käyttöön. Tietojen näkyvyyttä mietittiin moneen kertaan ja rajattiin Psykososiaaliset palvelut, Aikuissosiaalityö sekä Lastensuojelu kukin erilleen toisistaan sekä erilleen terveydenhuollon tiedoista.

Toukokuussa 2016 siirryttiin ajatuksista toteutukseen ja otettiin Hyviksen sähköinen asiointi käyttöön. Alkuvaiheen palveluina kansalaisille päätettiin tarjota yhteydenottomahdollisuutta sekä valikoituja muita palveluita (isyyden kiistäminen ja lastensuojeluilmoituksen teko, viestinvälitys). Lapsiperheiden kotipalvelun hakulomaketta työstetään julkaistavaksi syksyn aikana. Sähköinen asiointi on hieman muuttanut ammattilaisten työskentelytapoja. Ammattilaiset ovat olleet yllättyneitä sähköisten yhteydenottojen määrästä, kansalaiset ovat ottaneet sähköisen asioinnin omakseen. Uusia käyttökohteita ollaan suunnittelemassa eikä sähköisten palveluiden laajentaminen jää tähän, kertoo palvelujohtaja Päivi Kalilainen Jyväskylän kaupungilta.

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin projektikoordinaattori Sirpa Sundgren kertoo, että Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä on pyritty hyödyntämään Hyviksen tarjoamia sähköisiä mahdollisuuksia laajalla rintamalla. Kokeilujen kautta ollaan löydetty hyviä käyttökohteita, mutta samalla on löydetty myös toimintoja, joihin sähköinen asiointi ei sovellu tällä hetkellä.

Yhteydenotot, viestinvälitys ja lomakkeiden lähettäminen Hyviksessä on tietoturvallista sekä luottamuksellista. Asiakkaan luvalla tiettyjä tietoja voidaan jakaa myös kollegoiden kesken, mikä parantaa tiedon kulkua ja säästää aikaa. Hyvis ei välttämättä sovi kaikkein kiireellisimpään asiointiin, mutta yhteydenotot sosiaalipalveluihin ovat palvelun ansiosta joustavampi toteuttaa, kun mahdollisuudet eivät rajoitu esimerkiksi johonkin tiettyyn lyhyeen puhelinaikaan.