Taksin uusi kimppakyyti säästää miljoonia Suomelle

Taksin uusi kimppakyyti säästää miljoonia Suomelle

Kotimainen taksi kehittyy ajassa eläen ja innovoi ammattimaiseen henkilöliikenteeseen perustuvia taksipalveluja kuluttajien ja yhteiskunnan parhaaksi. Kehityksestä tuoreimpana esimerkkinä kesäkuussa 2015 lanseerattu ”suljetut kyydit avoimiksi” –kimppakyytimalli, jossa kuluttaja-asiakas pääsisi esimerkiksi kela-korvattavan taksimatkan kyytiin noin puolet halvemmalla.

Mikä uusin kimppakyytimalli on?

Lyhyesti: kun Hilma tekee matkan Kihniöstä kaupunkikeskustan terveyskeskukseen kelakorvaukseen oikeutetulla pirssillä, hyppää samaan kyytiin matkan varrella shoppailureissulle lähteneet Matti ja Maija. Viulut kustannetaan puoliksi, jolloin sekä yhteiskunta että shoppailijat säästävät. Maija ja Matti klikkaavat sopivan taksivuoron itselleen esimerkiksi Valopilkun kaltaisella älypuhelinsovelluksella. Kätevää ja edullista, eikös?

Oheinen taksialan innovaatio on myös tie hallitusohjelmaan kirjatun 100 miljoonan euron yhteiskunnan kuljetuskustannussäästön saavuttamiseen. Taksialalle innovointi yhteiskunnan hyväksi on muutoinkin tuttua: pirssien Kelalle luoma sähköinen suorakorvausjärjestelmä ja matkojen yhdistelymalli tuottaa Kelan laskelmien mukaan riihikuivaa säästöä yli 24 miljoonaa euroa kuluvana vuonna Oy Suomi Ab:lle. Lisäksi virkamiesten ja seniorikansalaisten ei tarvitse pyöritellä enää 14 miljoonaa paperia, kun toimintatapa on digitalisoitu.

Taksiala ei kehitä palveluitaan pelkästään yhteiskunta-asiakkaille, vaan myös luonnollisesti yksityisille kuluttajille, mistä osoituksena Suomen laajimmaksi noussut taksin tilaussovellus Valopilkku. Valopilkku on ilmainen, nopea ja näppärä älypuhelinsovellus, ja se toimii jo 73 paikkakunnalla liki 4000 laillisen taksin voimin. Sovellus on sinivalkoinen Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:n sekä tilausvälitysyhtiöiden yhteisponnistus. Asiakkaat ovat ottaneet sovelluksen erinomaisesti vastaan asiakaspalautteen keskiarvon ollessa 4,48 tähteä viidestä tähdestä. Huomioitavaa on, että yli 2/3 osaa antoi täydet viisi tähteä taksipalvelusta (matka, sovellus, kuljettaja)!

Niinpä onkin palattava aina silloin tällöin kuultuun väittämään, jonka mukaan suomalainen taksi olisi jämähtänyt Ahti Karjalaisen aikakauden poteroihin etujaan vartioimaan ja muutosta vastustamaan ”kartellin ja mafian” voimin. Väitteissä onkin yksi ainoa hieman isompi ”mutta”: ne eivät pidä paikkansa alkuunsakaan. Mafiaa on Italiassa ja taksa valtioneuvoston liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä päättämä. Alalla samoista kyydeistä kilpailee yli 9000 taksiyrittäjää tunnollisesti samalla hiljaistenkin aikojen päivystys- ja ajovelvollisuudet huolehtien. Lisäksi ala näyttää useilla kärkihankkeilla mallia liikennepalveluiden kehittämisestä.

Alan kotimaisia pienyrittäjiä kannattaakin kannustaa eikä tölviä löysin heitoin. Pirssien kehityshankkeista kannattaa ottaa myös oppia, ovathan ne johtaneet toimintatapojen sujuvoitumiseen ja kymmenien miljoonien yhteiskunnallisiin säästöihin!

Hyviä kimppakyytejä, Valopilkku-matkoja sekä aurinkoa loppuvuoteen. Nähdään markkinoilla! :o)

Sakke

Taksiliiton viestintäpäällikkö, sakari.lauriala@taksiliitto.fi