Tieto on tulevaisuuden öljy

Tieto on tulevaisuuden öljy

On sanottu, että tieto on tulevaisuuden öljy. Tiedolla saa prosessit luistamaan, olivatpa sitten kyseessä ihmiset tai koneet.

Väestön vanhetessa ja keskimääräisen eliniän pidentyessä tarvitsemme uudenlaisia työkaluja asukkaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Osa ihmisistä odottaa innoissaan lisää digitaalisia palveluja, osa pelästyy ajatustakin.

Tärkeintä onkin, että avaamme uusia palveluväyliä ja mahdollisuuksia ensin niille, joille se tuntuu luontevalta. Aika näyttää, millaisen vastaanoton uudet palvelut käyttäjien keskuudessa saavat. On mentävä määrätietoisesti eteenpäin käyttäjien ehdoilla: uusien palvelujen pitää olla helppokäyttöisiä ja turvallisia. SoteDigin hankkeissa kehitetään yhdessä uudenlaisia digiajan ratkaisuja ja kootaan yhteen jo olemassa olevaa osaamista.

Palvelujen kehittäminen vaatii paljon pohjatyötä. SoteDigin tehtävänä on omalta osaltaan tukea sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen liikkumista esteettömästi mutta turvallisesti. Tähän tarpeeseen SoteDigi kumppaneineen vastaa rakentamalla kansallista digitaalista integraatioalustaa tietojen siirtämiseen ja hyödyntämiseen. Yhtenäinen alusta mahdollistaa tulevaisuudessa nykyistä laajemman tiedon siirtymisen sekä asukkaiden että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.

Pieni ajatusleikki: heräät pakkasaamuna tukkoisena, yskäisenä ja väsyneenä. Olosi on huonontunut pikkuhiljaa, mutta nyt sinun tekisi ehkä mieli saada tilastasi jo tarkempi näkemys. Mitä vaihtoehtoja sinulla on? Voit soittaa omaan terveyskeskukseesi tai työterveyshuoltoosi, ehkä jonottaa puhelimessa pitkään ja turhautua. Tai voit raahautua vastaanotolle odottamaan. Mutta entäpä jos sinulla olisikin käytössäsi sovellus, jossa muutamaan kysymykseen vastaamalla saisit pikaisesti ja luotettavasti toimintaohjeet. Tällainen on SoteDigin hallinnoima Omaolo-palvelu, jonka ensimmäinen koekäyttöversio on testattavissa esimerkiksi Kuntamarkkinoilla.

Tietoa tarvitaan erityisesti myös johtamisessa ja palveluiden suunnittelussa. Palvelujen järjestäjille SoteDigin koordinoimat sote-tietomallit mahdollistavat työkalut tiedolla johtamiseen ja vertailtavuuteen. Tällä tavalla saadaan tietoa mitä prosesseissa tapahtuu ja voidaan vaikuttaa myös palveluiden kustannusten kasvun hillitsemiseen.

Tiedon yhtenäistäminen ja saumaton liikkuvuus ovat perusta, jonka päälle rakennetut hyvinvointipolut säästävät arvokasta aikaa sekä hoitohenkilökunnalta että asiakkaalta.

Näitä meidän tulee sinnikkäästi kehittää ja hyödyntää.

Harri Hyvönen toimitusjohtaja SoteDigi Oy