Onnistunut kuntamarkkinointi lähtee hyvin tehdystä kuntastrategiasta

Janne Puolakka, Sanoma Media Finland 11.9.2024

Jos markkinointitoimenpiteet eivät tue kunnan strategisia tavoitteita, ovat ne pahimmillaan turhia toimenpiteitä, kirjoittaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

Tavoitteellinen kuntamarkkinointi vaatii aina pohjakseen hyvin tehdyn strategiatyön. Aivan kuten yrityksen markkinoinnin tulee perustua yrityksen strategiaan, tulee onnistuneen kuntamarkkinoinnin perustua kuntastrategiaan.

Jos markkinointitoimenpiteet eivät tue kunnan strategisia tavoitteita, ovat ne pahimmillaan turhia toimenpiteitä.

Kuntamarkkinoinnissa on myös omat erityispiirteensä. Yritysmarkkinointi on usein nopeaa ja taktista, mutta kuntamarkkinointi on parhaimmillaan pitkäjänteistä ja sisällöllistä brändimarkkinointia, jossa hyödynnetään mielikuvia.

Jotta mielikuvia voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, tulee kunnan olla tietoinen uniikeista kilpailueduistaan. Jokaisella kunnalla on kilpailuetuja, mutta jotta niistä voidaan viestiä, on nekin ensin kirkastettava sisäisesti.

Kun kunnan sisäinen strategiatyö on tehty, on aika pohtia, miten tavoitteisiin päästään. Kuntamarkkinointia tehdään koko ajan luovemmin ja rohkeammin. Huumori on lisääntynyt, mistä tunnetuin esimerkki on runsaasti palkintoja pokannut Porisuhdeneuvoja.

Olen viime vuosina havainnut kuntamarkkinoinnissa huumorin lisäksi muitakin trendejä. Natiivimainontaa ja videoita tehdään yhä enemmän. Niiden avulla kunnan kilpailueduista voi kertoa monipuolisesti ja kiinnostavasti.

Toimivan kuntamarkkinoinnin sisällön täytyy aina olla laadukasta – on kyse natiivimainoksesta, videosta tai jostain muusta markkinointitoimenpiteestä. Panoksia on laitettava myös sisällön jakeluun. Muuten sisältö, johon on laitettu paljon paukkuja, voi jäädä ilman yleisöä.

Tiimini tehtävä on löytää kanavat, joista toivottu kohderyhmä tavoitetaan. Tiimissämme on monipuolinen joukko markkinoinnin ammattilaisia, ja tuotamme myös laadukasta sisältöä.

Onnistuneen kuntamarkkinoinnin kaava on siis yksinkertainen: ensin strategia kuntoon, sitten vasta markkinoimaan – ja tarvittaessa avuksi asiantuntevia, kuntamarkkinoinnin erityispiirteet tuntevia kumppaneita. Meitä Sanoman kuntamarkkinoinnin osaajia löytyy ympäri Suomen etelästä pohjoiseen. Autamme mielellämme kertomaan kuntasi kilpailueduista mahdollisimman tuloksellisesti.

Haluatko tehdä tehokasta kuntamarkkinointia? Sanoma on niin suurten kuin pientenkin kuntien markkinointikumppani. Ota yhteyttä!