1,5 miljoonan osakehuoneiston tiedot uuteen huoneistotietojärjestelmään

1,5 miljoonan osakehuoneiston tiedot uuteen huoneistotietojärjestelmään

Suomessa on noin 100 000 taloyhtiötä, 1,5 miljoonaa osakehuoneistoa ja yli kaksi miljoonaa omistajaa. Tämän vuoden alussa otettiin käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä. Järjestelmään kootaan tiedot taloyhtiöistä, osakehuoneistoista sekä niiden omistajista ja panttauksista.

Tietojen kerääminen on valtava urakka, joka täytyy tehdä vaiheittain. Vastuu huoneistotietojärjestelmän perustamisesta ja ylläpidosta on Maanmittauslaitoksella, mutta työssä tarvitaan myös taloyhtiöiden, osakkaiden, järjestelmätoimittajien, pankkien, kiinteistönvälittäjien ja viranomaisten panosta.

Huoneistotietojärjestelmään tulevat kaikki uudet, 1.1.2019 jälkeen perustetut taloyhtiöt. Ne on perustettava Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa, josta tiedot yhtiöstä, osakehuoneistoista ja yhtiöiden perustajaosakkaista siirtyvät suoraan huoneistotietojärjestelmään.

Ennen vuotta 2019 perustettujen taloyhtiöiden tietojen siirto huoneistotietojärjestelmään alkoi toukokuussa 2019. Ensimmäisenä taloyhtiö antaa tiedot yhtiöstä ja sen huoneistoista siirtämällä osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään. Tämän jälkeen osakkeenomistaja voi hakea omistuksensa rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta.

Taloyhtiön ei kuitenkaan tarvitse pitää kiirettä, sillä aikaa osakeluettelon siirtoon on vuoden 2022 loppuun asti. Maanmittauslaitos myös kehittää osakeluettelon siirron palveluita: lokakuussa avataan sähköinen osakeluettelon siirtopalvelu taloyhtiöille ja integraatiot isännöintijärjestelmiin ovat käytettävissä vuodenvaihteessa.

Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, osakkeenomistajalla on aikaa hakea sähköistä omistajamerkintää ja osakekirjan mitätöintiä 10 vuotta osakeluettelon siirrosta. Pakollista sähköinen omistuksen rekisteröinti on, kun huoneisto ensimmäisen kerran vaihtaa omistajaa osakeluettelon siirron jälkeen.

Huoneistotietojärjestelmän käyttöönotto muuttaa esimerkiksi asuntokauppaa, luotonantoa ja taloyhtiöiden hallinnon tehtäviä. Koska siirtyminen huoneistotietojärjestelmään tapahtuu vaiheittain, tulee ennen asuntokauppaa selvittää sekä taloyhtiön että osakehuoneiston tilanne.

Merkittävä muutos on myös tietopalvelun paraneminen. Järjestelmän käyttöönotto luo edellytykset sähköisten palveluiden kehittämiselle ja helpottaa kymmenientuhansien henkilöiden työtä taloyhtiöissä, isännöinnissä, kiinteistövälityksessä, rahoituslaitoksissa sekä julkishallinnossa.

Lisätietoja: osakehuoneistorekisteri.fi

Liisa Kallela, Maanmittauslaitos