Ärsyttävä otsikko

Ärsyttävä otsikko

Kun alkaa kirjoittamaan oman työnantajansa nimissä blogia, törmää heti ristiriitaan. Toisaalta et haluaisi kirjoittaa myyntipuheita, mutta tekstin olisi silti syytä olla menekkiä edistävää. Tällaista tilannetta kutsutaan kognitiiviseksi dissonanssiksi. Ensin ajattelin nostaa tuon sivistyssanaparin ärsyttäväksi otsikoksi.

Pohdittuani asiaa tarkemmin, huomasinkin miettiväni otsikkoa Hedonistinen Adaptaatio. Vielä ärsyttävämpi, ja sopii tähän paremmin.

Me ihmiset nimittäin totumme hyvään. Oli kyse sitten kännykän uudesta ominaisuudesta, paremmasta autosta tai suuremmasta televisiosta, niin yllättävän nopeasti sen uutuusarvo laimenee. Eilen elämänlaatua ja onnellisuutta lisännyt asia on tänään vain ihan tavallinen asia.

Elämäntaito-oppaat sitten yrittävät uskotella meille, että onnellisuus löytyy kuitenkin arjen pienistä asioista eikä uusista tavaroista. Työnantajan maksamalla työhyvinvointileirillä voimme jopa sille asialle nyökytellä, varsinkin jos reissusta saa päivärahat.

Mutta annas olla jos joudut luopumaan jostain, mihin jo olet tottunut. Vaikkapa kännykästä tai sähkövalosta. Päivä voi vielä mennä mindfullnessia harjoitellessa mutta sen jälkeen nykyihminen alkaa jo melko suurella todennäköisyydellä huomaamaan, miten kivaa ja helppoa itse asiassa olikin ennen kuin sähkökatkos alkoi.

Puhtaan ilman merkityksen huomaaminen on myös kinkkinen juttu. Varsinkin täällä Suomessa on ollut helppo julistaa, että puhdas luonto ja puhdas ilma ovat meidän suuria valttejamme. Mutta ei niiden arvoa välttämättä kuitenkaan sisäistä, ennen kuin tilanteeseen tulee muutos.

Edes itseään normaalisti korkealla tasolla toteuttava ihminen ei pysty ajattelemaan mitään muuta kuin hengittämäänsä ilmaa, jos se ei enää olekaan puhdasta. Tietoisuus terveyttä raastavasta sisäilmaongelmasta, mahdollisesta koronaviruksesta tai ulkoa sisälle päätyvästä saasteesta vie meidät hermostuneeseen tilaan, jossa emme enää pysty parhaaseemme. Pikkulapsen vanhempi tai kukaan terveydestään huolehtiva aikuinen ei voi sietää ajatusta, että päivittäin hengitetyssä yli 10.000 litrassa ilmaa olisikin seassa jotakin myrkyllistä.

Tuntuu hyvältä todeta, että tämänkin päivän aikana meidän laitteemme puhdistivat yli seitsemän miljardia litraa ilmaa. Tuhannet ihmiset saivat sen ansiosta viettää terveemmän ja onnellisemman päivän.

Janne Mäkelä, Clean Air Ambassador, UniqAir Oy