Hyvä ääniympäristö kuuluu kaikille

Hyvä ääniympäristö kuuluu kaikille

Kuuloaistimme toimii jatkuvasti, myös silloin kun emme aktiivisesti kuuntele ja jopa nukkuessamme.  Reagoimme ääniin ja voimme kokea ne miellyttävinä, häiritsevinä, epämukavina tai vaikkapa uhkaavina. Epämiellyttävät äänet saavat meidät valppaaksi ja ne häiritsevät keskittymistä ja lisäävät stressihormonien erittymistä. Miellyttävät äänet tekevät olomme mukavaksi, rentouttavat ja jopa parantavat. Äänet ja melu vaivaavat useimmiten sisätiloissa.

Melua kärsitään valittamatta enemmän kuin esimerkiksi huonoa valaistusta. Tämä johtuu siitä, että käyttäjät eivät tiedä mahdollisuuksista parantaa huonoa ääniympäristöä. Meluisaa työtilaa tai oppimisympäristöä voidaan kuitenkin akustiikkaratkaisuilla kohentaa yhtä vaivattomasti kuin lisätä valoisuutta.

Mitähän opettaja sanoi? En saanut lääkärin puheesta oikein selvää. Täytyy huutaa, jotta tulee kuulluksi. Tein virheen, kun kuulin ohjeen väärin. Tämän tyyppisiä kommentteja kuulee ihmisiltä, kun tilan akustiikka ei toimi. Miksi se ei toimi? Usein uuden rakennuksen tilaajat eivät osaa tilata hyvää ääniympäristöä, ja kun tätä vaatimusta ei ole, arkkitehdit suunnittelevat tiloja silmille, ei korville. Mutta jos tilaa ei suunnitella molemmille, siitä kärsii mieli. Yhteistyö rakennuttajan, suunnittelijan, rakentajan ja tilojen loppukäyttäjien kesken on tärkeä edellytys hyvän työympäristön, mukaan lukien ääniympäristö, toteutumiselle.

Uutta rakennettaessa hyvän ääniympäristön toteutus tiloihin ei ole sen kalliimpaa huonon. Huonon korjaus ei sekään ole kallista. Investoinnin takaisinmaksuaika on mieluummin kuukausia kuin vuosia. Hyvässä ääniympäristössä tutkitusti työn tehokkuus kasvaa ja työhyvinvointi kohenee.

Vanha sanonta, ettei köyhällä ole varaa huonoon, pitää paikkansa myös akustiikan osalta.

Jyrki Kilpikari
Konseptikehittäjä, Ecophon
jyrki.kilpikari@saint-gobain.com

Twitter: @jyrkikil
LinkedIn: Jyrki Kilpikari