Kuntamarkkinoinnin momentum on nyt – näin hyödynnät sen

Johanna Nurmikari, Asiakaspäällikkö, Julkinen sektori, Sanoma Markkinointi Routa13.9.2021

Citymaalaisuus, monipaikkaisuus ja paikkariippumattomuus ovat kaupungistumisen megatrendiä uhmaavaa vastavirtaa, joista kuntien kannattaa ottaa kiinni. Siirtymä etätöihin, mökeille ja väljemmille seuduille loi kunnille momentumin, josta kannattaa hyötyä.

Kuntamarkkinointi on brändäämistä ja saatavilla olemista
Kuntamarkkinoinnin tehtävä on löytää kunnan vahvuudet ja tehdä ne sekä näkyväksi että saavutettavaksi mahdollisille uusille kuntalaisille.
Yksittäinen kampanja ei käännä muuttotappiota voitoksi, vaan kyse on pitkäjänteisestä työstä. Yhteiskunnalliset muutokset voivat nopeastikin kääntää muuttoliikkeen suuntaa – silloin hyötyvät kunnat, jotka jo ovat muuttajan mielessä.

Case Sotkamo: jatkuva yhteistyö mahdollistaa tulosvetoisen kuntamarkkinoinnin
Sanoma Markkinointi Routa ja Sotkamon kunta ovat tehneet kuntamarkkinoinnin yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan. Kampanjoiden sydän on palkittu sivusto KotipesäSotkamo, jonne on kerätty potentiaalisille asukkaille merkittävä tieto helposti saataville. Sivustolle ohjataan alueellista ja valtakunnallista liikennettä Sanoman radio- ja bannerikampanjoilla sekä somesta. Kampanjat on toteutettu loma-aikoina: silloin tavoitetaan Sotkamossa ja lähialueilla liikkuvat matkailijat. Erityisesti aktiiviliikkujat ovat mainiota kohderyhmää kunnan poikkeuksellisen hyvän harrastustarjonnan vuoksi. Ja työpaikkojakin Sotkamossa on!
Sivuston analytiikkaa seuraamalla nähdään kampanjoiden vaikutus heti, ja pitkällä tähtäimellä esim. Google-hakujen määrää seurataan yhdessä kunnan muuttotilastojen kanssa. Tuloksista opitaan yhdessä.

Kuntamarkkinointi onnistuu kaikenkokoisilla budjeteilla
Onnistunut kuntamarkkinointi ei vaadi valtavaa budjettia, kun raha käytetään järkevästi. Tarkka kohdentaminen sekä mökkiläis- ja matkailijavirtojen hyödyntäminen kannattavat. Tontteja ostavat useimmiten ne, joilla on jo olemassa jokin yhteys kuntaan. Isompi budjetti mahdollistaa näyttävät kampanjat, kuten ohjelmayhteistyöt ja vaikuttajamarkkinoinnin. Tutkimusten mukaan monikanavaisuus tehostaa viestien perille menoa.

Sanoma Markkinointi Roudalta saat koko paketin
Saat yhdestä paikkaa kampanjasivuston ja mediat: Sanoman televisio, radio, uutismedia, aikakauslehdet, videot, natiivit ja bannerit – sekä Instagramin, Facebookin ja Googlen. Käytössämme on myös tutkimuksia ja dataa, jonka avulla ymmärrämme kohderyhmäämme.

Ota siis rohkeasti yhteyttä – paras kuntamarkkinointi syntyy syvästä yhteistyöstä!

Katso tietoisku : media.sanoma.fi/kuntamarkkinointi

Johanna Nurmikari, Asiakaspäällikkö, Julkinen sektori, Sanoma Markkinointi Routa