Kuntapäättäjä, olet Anne Berneriä merkittävämpi taksialan kehittäjä

Menevä Oy, Tuomo Halminen14.9.2022

Kuntapäättäjä, olet Anne Berneriä merkittävämpi taksialan kehittäjä
Aiemmin suomalaiset käyttivät taksia keskimäärin kahdesti vuodessa, mutta väestön vanheneminen ja kaupungistuminen avaavat edellytykset taksipalvelujen käytön lisääntymiselle.

Taksien liikevaihdosta keskimäärin 40 % tulee julkisista hankinnoista. Hyvinvointialueiden viisaasti tehdyt hankinnat tukevat julkisen palvelun onnistumisen lisäksi alan kehitystä. Ennen taksiyrittäjiksi pääsivät ELY:n päätöksellä ne, jotka olivat kuluttaneet kuskinpenkkiä pisimpään; kehittämiseen orientoituneet ihmiset hakeutuivat muualle. Yrittäjäpolven vaihtuessa voi taksiyrityksiltä odottaa entistä laajempaa vastuun kantamista ja hyötyä yhteiskunnalle. Kasvatetaanko alueellanne palvelusta ja asiakkaiden tarpeista vastaavia aktiivisia yrityksiä?

Luotettavan taksipalveluun tarvitaan muutakin kuin kuljettaja. Palvelut kannattaa kilpailuttaa kokonaisuuksina, jotta vastuut ovat selkeät. Palveluntarjoaja vastaa käyttäjien tyytyväisyydestä ja tilaajan ajan säästymisestä, laadukkaan palvelun toteutumisesta kokonaisuutena tarvittavine tekniikoineen. Kokonaispalvelun arvon mittaaminen yksikköhinnoilla taksissa ei vastaa enää tarkoitustaan, vaan kyse on kokonaisuudesta, jossa yritykset voivat ottaa vastuun jopa tilaajan budjetin pitävyydestä. Samalla taksiyritykselle syntyy toiminnot, joita tarjota myös alueen yksityisasiakkaille ja yrityksille lisäten alueen elinvoimaa.

Toteuta hankinta siten, että olet palveluntuottajalle merkittävä asiakas; kannattaakin arvioida, minkä kokoisia yrityksiä alueella kannattaa kehittää. Kun taksiyrityksille on riittävästi ja pitkäjänteisesti töitä sekä vastuita, ne sitoutuvat palveluusi vahvasti. Jo kolme vahvaa, mutta luotettavaa, toimijaa pitävät kilpailuasetelman vireänä – näin kukaan ei pääse ylivoimaiseen asemaan.

Jotta palvelut alueella toimivat ja kehittyvät, huolehdi, että sopimusvelvoitteet täytetään. Vaadi asioita, joilla on merkitystä tilaajalle tai asiakkaille ja joita voi valvoa. Käytä tarvittaessa sopimussakkoja; huonon toimijan kuuluu kaatua, jotta hyvälle syntyy tilaa. Kilpailuta hankinnat ajallisesti hajautettuna, jotta yksittäiset kilpailutukset eivät ole toimijoille elämän ja kuoleman kysymyksiä. Jaa tehtävät alueittain tai toiminnoittain kolmeen osaan ja kilpailuta ne osa kerrallaan vuoden välein kolmen vuoden syklillä.

Kehitä alueellesi toimivia taksiyrityksiä, jotka palvelevat hyvinvointialueita ja muita asiakkaita luotettavasti, työllistävät ja investoivat!