Monikielisen tiedon tarve korostuu poikkeustilanteessa

Jaana Rytkönen, viestintäasiantuntija, Helsingin kaupunki / InfoFinland.fi7.9.2020

Koronakevät asetti haasteen kuntien viestinnälle. Kuten kriisit yleensä, kaikki tapahtui nopeasti ja yllättäen. Arkemme muuttui historiallisella tavalla, ja tiedontarve oli valtava.

Kunnat, ministeriöt, viranomaiset ja järjestöt ryhtyivät tuottamaan tarpeellista tietoa – myös monikielisesti. Moni Suomeen muuttanut tarvitsi erityistä tietoa oleskeluluvista, mitä tarkoittaa lomautus tai mitä yritykselleni tapahtuu, miten terveyspalvelut toimivat.

Jotta tieto löytyisi helposti yhdestä paikasta, kokosimme eri tahojen julkaiseman monikielisen materiaalin linkit InfoFinlandin Koronavirus COVID-19 sivulle. Lisäksi päivitimme sivustolle tietoa maahantulorajoituksista, oleskeluluvista, kausityöstä, yrittäjyydestä, kouluista, varhaiskasvatuksesta, lasten terveydestä ja Kelan tuista – muun muassa.

InfoFinlandin Facebook-sivun kautta tavoitimme Suomessa asuvat monikieliset henkilöt ja ohjasimme heitä Koronavirus COVID-19-sivun omakieliseen versioon ja sitä kautta viranomaistietoon. Kohdennetut mainokset eri kielillä tavoittivat lyhyessä ajassa 120 000 henkilöä ja saivat hyvän vastaanoton.

Ajantasainen tieto on tärkeää. Kriisitilanteessa vanhentunut tai ristiriitainen tieto karkottaa nopeasti käyttäjän ja voi olla jopa haitallista. Poikkeustilanteessa huomasimme, että valmiiksi luotu monikielisen viestinnän malli ja vuosia jatkunut yhteistyö käännöstoimiston kanssa oli sivuston nopeassa ja laadukkaassa päivityksessä avainasemassa.

Verkkoviestintä on vain yksi kanava, jolla ihmisiä voi tavoittaa. Henkilökohtainen neuvonta, puhelinpalvelut ja chatit ovat tärkeitä. On ollut hienoa kuulla, että InfoFinland on monen neuvojan käytössä, työn tukena. Tavoitteemme on yhteinen.

InfoFinlandin toimintamalli perustuu yhteistyöhön valtion ja kuntien kanssa. Valtion organisaatiot ja kunnat ovat tervetulleita kehittämään monikielistä viestintää ja liittymään InfoFinland-yhteistyöhön. InfoFinland.fi-sivustolla kerromme asumisesta ja elämästä Suomessa 12 kielellä. Kuntasivuilta käyttäjä löytää tiedot alueensa palveluista. Sivuston tarkoituksena on koota tärkeä tieto helposti löydettävästi yhteen paikkaan. Vuonna 2003 julkaistu palvelu kerää vuosittain yli 3 miljoonaa käyntiä ja yli 5 miljoonaa sivunlatausta.

Lisätietoja yhteistyöstä
päätoimittaja Eija Kyllönen-Saarnio, eija.kyllonen-saarnio(at)hel.fi
Helsingin kaupunki