Ensin hyvät uutiset: kunnat ja hyvinvointialueet tarjoavat suomalaisille valtavasti palveluita. Jokainen suomalainen käyttää elämänsä aikana suurta joukkoa palveluita neuvolasta vanhustenhoitoon. Palvelut ovat korkealaatuisia ja niihin ollaan pääosin tyytyväisiä.
Sitten huonot uutiset: palveluihin kohdistuu jatkuvasti enemmän kustannuspaineita. Monet julkiset organisaatiot pyrkivätkin tehostamaan toimintaansa optimoimalla yksittäisten tekijöiden tehokkuutta teknologialla.
Yhden tekijän tehokkuuden optimoiminen ei kuitenkaan välttämättä tuota parasta lopputulosta. Esimerkiksi terveyskeskuksen tehokkuuden seurauksena voi olla se, että asiakas joutuu varaamaan jokaista vaivaansa varten erillisen vastaanottoajan. Huonoimmillaan osaoptimointi johtaa jopa kokonaiskustannusten nousuun.
Osaoptimoinnilla on myös yhteiskunnallisia seurauksia. Luukulta toiselle pomputeltava asiakas ei aina saa tuntea olevansa omista asioistaan päättävä aktiivinen yksilö, jonka hyvinvoinnista välitetään aidosti.
Liiketoiminta-alustat palvelemaan kokonaisuutta
Ratkaisu osaoptimoinnin ongelmiin on yhteiskuntamuotoilu. Siinä yhteiskunnan palveluiden kehittämistä johdetaan yhteisvaikuttavuuden lähtökohdista.
Yhteiskuntamuotoilu perustuu ymmärrykselle siitä, ettei yksikään ihminen ole pelkästään vaikkapa terveyskeskuksen potilas. Hän on aktiivinen yksilö ja kansalainen, joka osallistuu monin eri tavoin yhteiskunnan toimintaan. Yhteiskunta ei myöskään ole joukko toisistaan irrallisia toimintoja, palveluita ja digitaalisia järjestelmiä.
Yksittäisten prosessien optimoimisen sijaan yhteiskuntamuotoilu pyrkii mallintamaan kokonaisia ilmiöitä ja ottamaan huomioon niiden organisaatioiden rajat ylittävät vaikutukset toisiinsa. Organisaatioiden toimintoja ja niissä hyödynnettävää teknologiaa ei suunnitella erikseen, vaan Salesforcen kaltaiset liiketoiminta-alustat valjastetaan palvelemaan kokonaisuutta.
Seurauksena on, että palveluita ja niiden taustalla toimivaa digitaalista teknologiaa kehitetään kokonaisuuden ja loppukäyttäjien ehdoilla.
Yksittäisistä palveluista palvelukokonaisuuksiin
Kokemukset yhteiskuntamuotoilusta ovat lupaavia. Organisaatiosiilot ylittävän suunnittelun ansiosta teknologiainvestoinneista saadaan nyt entistä enemmän hyötyä. Vähintään yhtä tärkeää on se, että tavallisten kuntalaisten tyytyväisyys sekä yksittäisiin palveluihin että erityisesti niiden kokonaisuuteen on nousussa.