Uutta hyvää: 3 esimerkkiä palveluintegraation välittömistä hyödyistä
Pelastustoimen ja terveydenhuollon yhteisellä monitoimiyksiköllä voidaan tuottaa tavanomaista ambulanssia laajemmat palvelut ja valmiutta molemmille toimialoille kustannustehokkaasti. Malli on erinomainen esimerkki toimialojen yhteistyön kautta palvelutuotantoon ulosmitattavasta lisäarvosta. Moniammatillinen konsepti sopii erityisesti harva-alueiden palvelujen turvaamiseen ja mahdollistaa myös sopimuspalokuntien toiminnan tehokkaan tukemisen. Yksikön henkilöstönä toimii pelastaja sekä ensihoitaja ja sillä voidaan tuottaa ambulanssin palvelujen lisäksi laajan osaamispojan ja erikoisvarustelun kautta suorituskykyä esimerkiksi pintapelastukseen, tehokkaaseen alkusammutukseen, korkealta tai alhaalta pelastamiseen sekä tieliikennepelastamiseen. Yksikön palveluvalikoimassa on lisäksi suuri kehityspotentiaali.
Palotarkastaja Lotta Holopainen työskentelee Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asumisturvallisuuden asiantuntijana. Hänen pääasiallinen työtehtävänsä on suorittaa valvontaa paloriskiasuntoihin ja koota asukkaan tarvitsema moniviranomaisverkosto työskentelemään asukkaan avuksi. Itä-Uudellamaalla on onnistuttu moniviranomaisyhteistyössä hienosti, ilmoituksia tulee kaikilta sote-sektoreilta ja yhteistyö on joustavaa sekä asiakkaan tarpeet huomioivaa. Lotta Holopainen kertoo alustuksessaan, kuinka oikeasti jalkautua vaativan asiakasjoukon pariin vahvistamaan hyvinvoinnin edellytyksistä lähtötilanteesta riippumatta.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen valmiusasiantuntija Heikki Kärki kuvaa omassa alustuksessaan tuoreista lähtökohdista suunnitellun hyvinvointialueen yhteisen tilannekeskustoiminnan hyötyjä asiakaspalvelun sujuvuuden ja turvallisuuden näkökulmasta. Moniammatilliset toimintamallit ja asiakaslähtöinen toimintakulttuuri ovat olleet toiminnan suunnittelun lähtökohtina. Palveluintegraation myötä on lisääntynyt eri toimijoiden välinen luottamus, oppiminen ja osaamisen arvostus. Yhteisessä tilannekeskuksessa työ tuntuu mielekkäältä ja resurssien käyttöä voidaan optimoida asiakkaan parhaaksi.