Kuntastrategia eläväksi keskustellen

Jutta Ruusunen, Topaasia Oy12.8.2024

97 % strategisista muutoksista epäonnistuu.

On kuitenkin tehokas tapa saada strategia yläpilvistä organisaation arkeen – tekemällä sen käsittelystä osallistavaa ja vuorovaikutuksellista.

Topaasia on pelillistetty keskustelutyökalu, joka auttaa keskustelemaan muutoksista ja kehityskohteista tavalla, joka johtaa konkreettisiin tekoihin arjessa. Seuraavat LAUKAAN KUNNAN sekä SATAKUNNAN HYVINVOINTIALUEEN esimerkit kertovat, miten strategia voidaan luentojen, diashown ja konsulttien sijaan tuoda henkilöstön ja kuntalaisten arkeen keskustelemalla.

OSALLISTA KOKO HENKILÖSTÖ – KESTÄVÄSTI

Laukaassa haluttiin osallistaa henkilökuntaa strategiaprosessiin mahdollisimman laajasti. “Halusimme tehdä strategian, joka ei jää työntekijöiden taukopöydälle lojumaan, vaan olisi oikeasti samaistuttava”, kunnanjohtaja LINDA LEINONEN kertoo.

Leinosen tiimi ei kokenut perinteisiä ratkaisuja – puhuvaa päätä salissa ja post-it-lappuilua – toimiviksi. Entä miten kaikki tiimit ehtisivät käsittelemään strategiaa tavalla, joka koskettaa juuri heidän työtään? Yksittäisiin työpajoihin eivät aika ja resurssit riittäneet. Ratkaisuksi tuli Topaasia.

“Topaasiassa ihastutti se, että kaikki tekevät valintoja. Kaikki valitsevat kortteja ja pääsevät reagoimaan ja keskustelemaan. Pelissä ei pakoteta ketään olemaan koko ajan äänessä, mutta kuitenkin osallistumaan ja esittämään mielipiteensä”, Linda kuvailee. Osallistuja kokee, että häntä kuullaan, asiat kirjataan ja viedään eteenpäin.

Riikka listaa Topaasian eduiksi erityisesti keskustelun selkeät raamit ja struktuurin, helppokäyttöisyyden ja joustavuuden, pelillisyyden tuoman keveyden sekä dokumentaation ja statistiikan vaivattomuuden. Lisäksi peli toimii sekä livenä että diginä.

STRATEGIA KUNTALAISTEN ARKEEN – PELATEN

Satakunnan hyvinvointialueen valmistelussa toteutettiin 7 kuukautta kestänyt Osallisuuden Road Show, jossa kansalaisia keskustelutettiin Topaasia-pelikorteilla. Pelaamaan pääsi markkinoilla lähes kaikissa satakunnan kunnissa, kertoo RIIKKA TÖRNROOS Satakunnan hyvinvointialueen viestinnästä.

Kuntalaisilta kysyttiin, mikä heidän mielestään on tärkeää hyvinvointialueelle siirtyvissä palveluissa. “Yritimme tuoda vahvasti esille kansalaisten terveisiä päättäjille. Kerroimme, että terveiset näiden korttien kautta menevät varmasti perille”, Riikka selittää. “Kortit helpottivat aiheesta puhumista ja toimivat hyvänä jäänrikkojana”.

Kaipaako teidän strategianne vastaavaa elävöittämistä? Keskustellaan! Meidät löydät osastolta 3S10