Haluatte palvella jokaista kuntanne tai hyvinvointialueenne asiakasta yhdenvertaisesti. Panostatte palveluiden saavutettavuuteen ja esteettömyyteen. Kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta jokin tuntuu unohtuneen. Muistitteko selkokielen, josta hyötyy yli puoli miljoonaa suomalaista?
Hallintolaki velvoittaa viranomaisia käyttämään asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Selkeä kieli palveleekin suurinta osaa kunnan tai hyvinvointialueen asiakkaista, mutta osa tarvitsee vieläkin helpompaa kieltä – selkokieltä. Selkokielessä sanoja, lauseita ja sisältöä muokataan yleiskieltä ymmärrettävämmiksi. Selkokieli on syytä valita silloin, kun viestitään kaikkia koskevista asioista, erityisesti selkokieltä tarvitsevia ihmisiä koskevista asioista ja silloin, kun tieto on saatavilla vain digitaalisessa muodossa.
Selkokielellä julkaistavat sisällöt täytyy silti valita harkiten, sillä kaikesta ei ole tarpeen kertoa selkokielellä. Selkokielellä kannattaa tuottaa esimerkiksi kunnan tai hyvinvointialueen verkkosivuston käytetyimmät sivut sekä selkokielen kohderyhmiä, kuten ikäihmisiä, vammaisia ihmisiä tai maahanmuuttaneita, koskevat asiat. Jos sisältö taas on suunnattu tietyn alan ammattilaisille, siinä voi huoletta suosia yleiskieltä. Kirkasta kuitenkin itsellesi aina ensin, kenelle mikäkin teksti on suunnattu, ja valitse kielimuoto sen perusteella.
Selkokielen käytöllä voi olla lukuisia hyötyjä. Selkokielen avulla voi säästää sekä viranomaisen että asiakkaan aikaa: kun tieto on ymmärrettävässä muodossa ja helposti löydettävissä, turhat yhteydenotot vähenevät ja asiakkaat pystyvät toimimaan itsenäisemmin ja virheettömämmin. Samalla asiakastyytyväisyys ja luotto viranomaista kohtaan kasvavat. Tämä kaikki voi puolestaan tuottaa myös taloudellista hyötyä. Ja jos nyt julkaiset selkokielistä sisältöä kuntasi tai hyvinvointialueesi kanaviin, erotut takuulla joukosta selkokielisen viestinnän edelläkävijänä.
Kehitysvammaliitto auttaa sinut alkuun saavutettavamman viestinnän polulla. Kehitysvammaliiton Selkokeskus tarjoaa tietoa, koulutusta ja tekstipalveluita selkokielestä ja -kirjallisuudesta. Papunetistä löydät tietoa ja koulutusta verkkopalveluiden saavutettavuudesta sekä maksuttomia kuvia ja kuvatyökaluja sisältöjen selkiyttämiseen. Asiantuntijamme ovat tavattavissa Kuntamarkkinoilla Kehitysvammaliiton osastolla 0L8 ja keskustelevat mielellään kanssasi yhdenvertaisuuden edistämisestä selkokielen ja saavutettavuuden keinoin.