Liikenne sähköistyy nykytietojen valossa jopa odotuksia nopeammin. Uusista myydyistä henkilöautoista jo 30 % oli viime vuonna kokonaan sähkökäyttöinen. Vuoden 2025 osalta arvioidaan osuuden olevan jo 35 %.
Latauksen puutteet haittaavat käyttöä ja hidastavat kehitystä
Puhdaskäyttöisiä ajoneuvoja koskeva EU-direktiivi määrää, että julkisen sektorin – siis myös kuntien – uusista ajoneuvohankinnoista yhä suurempi osa pitää olla vähäpäästöisiä.
Laki velvoittaa kunnat hankkimaan vuosina 2021–2025 vähintään 9 % uusista paketti- ja kuorma-autoista puhtaana versiona. Linja-autoissa osuus on peräti 41 %. Vuoden 2026 vaatimukset kiristyvät edelleen.
Ilmastolaki velvoittaa hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Kunnat ovat siirtymän onnistumisen kannalta avainasemassa.
Huolto- ja logistiikkaliikenne helisemässä
Kuntien oman kaluston sähköistäminen on hyvässä vauhdissa, mutta pullonkaulaksi on muodostumassa latauksen saatavuus.
Julkiset latausmahdollisuudet perustuvat pääsääntöisesti hitaisiin latausasemiin. Markkinaehdolla toimiva logistiikkaliikenne sekä kuntien oma huoltoliikenne (jätehuolto, sote-ajoneuvot jne.) eivät voi tukeutua hitaaseen lataukseen, vaan tarvitsee toimiakseen suurteholatausta eli pikalatureita.
Pikalatauksen saatavuus on vielä heikkoa ja raskaamman liikenteen sähköistäminen on hidasta, koska puutetta on suurteholatausasemien edellyttämien sähköliittymien saatavuudessa.
Latauspistelain velvoitteet kunnissa
Latauspistelaki (733/2020) perustuu EU:n energiatehokkuusdirektiiviin (EPBD). Direktiivi edellyttää kaikkiin rakennuksiin (pl. asuinrakennukset), joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, vähintään yhden latauspiste jokaista kymmentä pysäköintipaikkaa kohden. Lisäksi uusiin rakennuksiin kaapeliputkitus vähintään 50 % osuudelle pysäköintipaikoista, jotta latauspisteet voidaan asentaa myöhemmin.
Akuilla varustetut pikalatausasemat ovat ratkaisu ongelmaan
EV Mobile on valmistellut ratkaisua ongelmaan jo pari vuotta ja kehittänyt siirrettäviä akkupuskuroituja suurteholatausasemia (200 kWh).
Siirrettävät pikalatausasemat on akkuvarmennuksen johdosta liitettävissä heikkovirtaliittymään, jollainen löytyy käytännössä kaikista kiinteistöistä. Kunnantalon, uimahallin tai muun rakennuksen pysäköintipaikalle on helposti tilattavissa latauspiste, joka paitsi täyttää latauspistelain edellytykset, myös palvelee laajasti sähköistyvää liikennettä ja edistää kunnan ilmastotyötä.