Luottamushenkilöiden asiointi murroksessa

Sirpa Pajula, Eduix Oy29.7.2024

Luottamushenkilöiden asioinnin sähköistäminen on jäänyt kunnissa vähälle huomiolle. Usein luottamushenkilöiden perustietojen keruu ja korvausten käsittely on yksittäisten henkilöiden vastuulle. Mitä tapahtuu, jos nämä ydinhenkilöt vaihtavat työpaikkaa tai eläköityvät? Onko tarvittavat tiedot uusien työntekijöiden käytettävissä? Luottamushenkilöiden asioiden hoitoon on muotoutunut vahvasti henkilöitynyt puolesta tekemisen kulttuuri, ja tietoja välitetään edelleen paperilla ja sähköpostitse.

Kevään 2024 Kuntaliiton talousbarometrissa puolet kyselyyn vastanneista talousjohtajista arvioi kuntansa talousnäkymät huonoiksi tai erittäin huonoiksi vuodelle 2025. Lisäksi työvoimapula kurittaa Suomea. Nyt jos koskaan on tärkeää katsoa tulevaan, huolehtia tiedonhallinnasta ja hyödyntää prosessien digitalisointia myös luottamushenkilöiden asioinnissa.

Luottamushenkilöiden asiointi kaipaa kokonaan uutta, kokonaisvaltaista näkökulmaa. Lähestyvät kunta- ja aluevaalit 2025 tarjoavat kunnille, maakuntaliitoille ja hyvinvointialueille loistavan ajankohdan ottaa Aimoa-palvelun digitaaliset työkaluja osaksi uusien luottamushenkilöiden arkipäivää. Näin luottamushenkilöille saadaan läpinäkyvyyttä heidän omiin tietoihinsa, ja käsittelijöiden manuaalista työtä voidaan vähentää ja toimintaa tehostaa. On hyvä muistaa, että luottamushenkilöiden tiedonhallinta on mittava kokonaisuus; toimielinten varajäsenet, vaikuttajatoimielimet ja erilaiset edustukset mukaan lukien valtuutetuista muodostuu helposti satojen ihmisten joukko.

Eduixilla on ratkaisu tähän haasteeseen: Aimoa-palvelu. Aimoa-palvelun avulla luottamustoimen hoitoon liittyvät asiat, kuten omien tietojen ylläpito, kokous- ja edustuspalkkiot, korvaushakemukset ja sidonnaisuusilmoitukset, hoituvat samalla alustalla kustannustehokkaasti ja tietoturvallisesti. Palvelu digitalisoi ja yhtenäistää ilmoitus- ja korvausasioiden käsittelyprosessin alusta loppuun saakka. Luottamushenkilöiden hakemukset siirtyvät käsittelyn jälkeen integraatioiden kautta palkanlaskentaan. Toimielimien kokoonpanot ja sidonnaisuusilmoitukset voidaan julkaista automaattisesti ajantasaisina verkkosivuille. Palveluun muodostuu luottamustoimista luottamushenkilörekisteri.

Älä tuhlaa aikaa tiedon manuaaliseen keräämiseen ja saman tiedon syöttämiseen eri järjestelmissä. Anna meidän auttaa! Löydät meidät osastolta 0D3.