Yhdenvertaisuutta ja läpinäkyvyyttä avustustyöhön digitaalisella maksusitoumuksella

Riitta Luostarinen-Rintala, S-Ostokortti2.9.2025

Paperiset maksusitoumukset voivat aiheuttaa epäselvyyksiä maksutilanteissa, niiden seuranta on työlästä ja osalle asiakkaista ne tuntuvat leimaavilta.

Näistä lähtökohdista syntyi tarve kehittää maksusitoumuskäytäntöä. Kehitimme S-ryhmässä S-Ostokortin, digitaalisen ratkaisun, jonka avulla organisaatiot voivat jakaa maksusitoumuksia läpinäkyvästi ja asiakaslähtöisesti.

Kehitystyötä olemme tehneet yhdessä hyvinvointialueiden, seurakuntien ja muiden avustusjärjestöjen kanssa. Yhteiskehittäminen on ollut avain siihen, että kortti vastaa aidosti käyttäjien tarpeisiin.

Jo yli 100 organisaatiota ympäri Suomen on ottanut S-Ostokortit käyttöönsä – vastaanotto on ollut erinomainen

Tuore asiakastyytyväisyyskysely vahvistaa tämän: käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä. Kysyimme mm. asiakkaidemme suositteluhalukkuutta: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit S-Ostokorttien hyödyntämistä?”. Tuloksena saimme NPS-luvun 77, joka kertoo vahvasta suositteluhalukkuudesta ja korkeasta asiakastyytyväisyydestä. Kyselyyn vastasi noin 100 henkilöä, mukaan lukien palvelun pääkäyttäjiä ja yhteyshenkilöitä eri organisaatioista.

Kyselyyn vastanneet olivat halukkaita suosittelemaan S-Ostokorttia erityisesti kolmesta syystä:

1. Helppokäyttöisyys
Kyselyyn vastanneet kokevat maksusitoumusten hallinnoinnin S-Ostokortin myötä erittäin sujuvaksi ja helpoksi. Korttien aktivointi ja ostojen seuranta onnistuvat vaivattomasti helppokäyttöisessä Manager-palvelussa.

2. Tuoterajaukset
Tuoterajaukset toistuivat useissa vastauksissa. Käyttörajan ja voimassaoloajan lisäksi kortille voidaan määritellä, mitä tuoteryhmiä sillä voi ostaa. Tuoterajaukset mahdollistavat avustuksen kohdentamisen asiakkaan tarpeisiin ja vähentää väärinkäytön riskiä.

3. Asiakasystävällisyys
Kortilla maksaminen on koettu miellyttävämmäksi tavaksi asioida, kuin paperinen maksusitoumus. Lisäksi asiakkaan ei tarvitse käyttää maksusitoumusta enää yhdellä kertaa, vaan hän voi tehdä kortilla ostoksia useassa osassa.

Kehitystyö jatkuu yhdessä käyttäjien kanssa

Saimme vastauksissa myös hyviä kehitysehdotuksia. Asiakkaamme mm. toivovat mahdollisuutta maksaa S-Ostokortin käyttörajan ylittävän osuuden itse, toistaiseksi samalle kuitille ei ole voinut yhdistää useaa eri maksutapaa. Lisäksi asiakkaamme toivoivat, että kortilla voisi ostaa myös Sokoksella ja ABC:lla. Saimme kyselystä arvokasta tietoa, joka ohjaa meitä kehittämään palvelua entistä paremmaksi.

Lue lisää: https://s-ostokortti.fi