Askelmerkkejä osallisuuteen

Elina Weckström, hankepäällikkö, SOS-Lapsikylä14.9.2023

Osallisuuden edistämistä on pidetty jo pitkään tavoiteltavana asiana lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Kun osallisuutta lähdetään edistämään, on hyvä tunnistaa, mitä osallisuudella kulloinkin tarkoitetaan. Osallisuutta voidaan määritellä kokemuksena joukkoon kuulumisesta tai mahdollisuutena osallistua, vaikuttaa ja tehdä mielekkäitä valintoja omassa elämässä.

Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatio (ESR+) tukee hankkeita, jotka kehittävät palveluita, ja edistävät toiminnallaan osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista. Kokoonnuimme koordinaatiossa Erätauko-keskusteluun, jonka tavoitteena oli lisätä ymmärrystä osallisuudesta ja sen edistämisestä.

Tunnistimme lukuisia haasteita osallisuuden toteutumiselle. Toisen puolesta tekeminen ja päättäminen on yleistä. Toisaalta osallisuus saattaa rajoittua vain mielipiteen kysymiseen tai yksittäisiin hetkiin. Osallisuutta heikentää myös kokemus siitä, että osallistuu, mutta ei tiedä mihin osallistuminen vaikuttaa tai on vaikuttanut. Keskustelussa tuli esiin tilanteita, joissa ammattilaisen oma agenda on niin vahva, ettei hän kykene ottamaan vastaan omista ajatuksista poikkeavaa näkemystä.

Monet osallisuuden esteet ovat ylitettävissä. Osallisuuden edistäminen edellyttää omien ajattelu- ja toimintatapojen toistuvaa ja kriittistä tarkastelua. Lisäksi tarvitaan lasten, nuorten ja perheiden näkemysten kuuntelua ja huomioimista toiminnan suunnittelusta loppuraportointiin. Lasten, nuorten ja perheiden osallisuus palveluiden kehittämisessä tulisikin nähdä yksittäisten tekojen ja hetkien sijaan prosessina, joka vaatii aikaa ja on vastavuoroista.

Lapsilla, nuorilla ja perheillä on myös erilaisia tarpeita osallisuuden suhteen. Yhdessä on mahdollista tunnistaa asiat, jotka ovat merkityksellisiä ja tavat, joilla osallistuminen on mahdollista ja mielekästä. Yhdenvertaisen osallisuuden edistämisen näkökulmasta on hyvä muistaa, että yhdenvertaisuus ei tarkoita samanlaista kohtelua vaan samoja mahdollisuuksia.

Osallisuuden edistäjänä voi kehittyä, kun hyväksyy, että välillä menee pieleen. Parhaimmillaan epäonnistumisesta on mahdollisuus oppia. Osallisuuden edistämiseen liittyy keskeneräisyys. Jokainen askel ja yritys lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden edistämiseksi on arvokas. Tärkeimmät askeleet otetaan yhdessä – kaikkien tietoa ja toimintaa arvostaen.

Lisätietoa koordinaatiosta sekä yhteystietomme löydät www.osallisuudenkoordinaatio.fi