Kestävällä liikkumisella tehokkuutta liikennejärjestelmään

Annu Korhonen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom13.9.2023

Kestävät kulkumuodot eivät ole riittävästi juurtuneet osaksi liikkumistamme ja auton käyttö on suuressa roolissa – myös hyvin lyhyillä matkoilla. Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus kertoo, että kaikista Suomessa tehdyistä henkilöautomatkoista noin 40 % on alle viiden kilometrin mittaisia ja kaikista 1–3 kilometrin pituisista matkoista noin puolet tehdään henkilöautolla.

Yhdyskuntarakenne vaikuttaa liikkumisvalintoihimme; pidemmät etäisyydet houkuttelevat henkilöauton käyttöön, lyhyemmät puolestaan tukevat matkojen tekemistä jalan tai pyörällä. Liikennejärjestelmällä on kuitenkin suuri merkitys liikkumisvalintoihin.

Tästä hyvänä esimerkkinä on Oulu. Kaupungin yhdyskuntarakenne on melko hajautunut ja henkilöautolla liikkuminen sujuvaa. Silti pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus on maamme suurin. Oulun panostukset pyöräliikenteen infraan ja kunnossapitoon ovat muodostaneet pyöräilystä sujuvan ja houkuttelevan arjen kulkutavan ympäri vuoden.

Kestävien kulkumuotojen edistämisen keskeinen tavoite on luoda ihmisille mahdollisuus valita auton sijaan jalat, pyörä tai joukkoliikenne ja sitä kautta parantaa liikennejärjestelmän toimivuutta. Mitä useampi valitsee muun kulkumuodon kuin auton, ruuhkautuminen vähenee ja autoilu on sujuvampaa niille, jotka autoa todella tarvitsevat.

Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisestä syntyy merkittäviä rahallisia hyötyjä myös, koska se nähdään yhtenä ratkaisuna liikkumattomuuden ongelmaan. Väestön liikkumattomuuden on laskettu aiheuttavan yhteiskunnalle vuosittain yli kolmen miljardin euron kustannukset.

Kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittäminen liittyy keskeisesti myös liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten tavoitteisiin.

Valtio vauhdittaa kestävien liikkumismahdollisuuksien edistämistä mm. valtionavustuksilla. Traficomin jakamilla valtionavustuksilla tavoitellaan kestävillä kulkumuodoilla tehtyjen matkojen yleistymistä, turvallisuuden paranemista ja liikennejärjestelmän tasapainon kehittymistä.

Valtionavustuksilla pyritään erityisesti ohjaamaan kuntia kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteiden suunnitelmalliseen kehittämiseen, laadukkaan ja kaikenikäisten käyttäjien tarpeet huomioivan infrastruktuurin toteuttamiseen sekä liikenneturvallisuutta ja kestävän liikkumisen houkuttelevuutta edistäviin toimintamalleihin.

Lue lisää valtionavustuksistamme: traficom.fi/fi/tietoa-kunnille