Mutkaton asiointikokemus modernin verkkokaupan avulla

Tuuli Aalto, Ambientia14.9.2023

Ambientia rakensi Helsingin kaupungille innovatiivisen verkkokauppa-alustan, jonka ansiosta kaikki kaupungin toimialat voivat käyttää yhteisiä tilaamisen ja maksamisen palveluita. Jatkossa niin venepaikan varaus kuin asukaspysäköinnin maksu hoituvat helposti verkossa.

Yhdistelmä teknologiaa, palvelumuotoilua ja käyttäjäkokemusta

Aiemmin Helsingin kaupungin palveluissa tuote- ja tilaushallinta hajaantui eri järjestelmiin ja sähköinen maksaminen hoitui kussakin erikseen. Näin vaihtelevassa toimintaympäristössä haluttiin yhdistää teknologian, palvelumuotoilun ja käyttäjäkokemuksen parhaat palat.

Ohjelmistokehitys dynaamisessa ympäristössä ei ole yksinkertaista, joten muutoksia oli luvassa matkan varrella. Projektissa keskityttiin olennaisiin toimintoihin ja vältettiin lisäominaisuuksia, jotka olisivat kasvattaneet kuluja ja pitkittäneet aikataulua.

Käyttäjät osallistuivat suunnitteluun alusta alkaen, ja mukana oli monia päätöksentekijöitä. Verkkokaupan hyödyt esitettiin selkeästi. Jatkuvan tuen myötä verkkokaupan käyttöönottoon sitouduttiin aktiivisesti.

Lopputuloksena turvallinen ja helppokäyttöinen verkkokauppa

Nyt valmis verkkokauppa tarjoaa kaupunkilaisille helpon ja turvallisen tavan hoitaa palveluita ja tilata tuotteita. Verkkokaupan modernien teknologiaratkaisujen ansiosta asiointikokemus on mahdollisimman sujuva.

Projektissa hyödynnettiin muun muassa palvelumuotoilua ja visualisoituja asiointipolkuja, joiden avulla eri toimijoiden välille löytyi yhteinen kieli. Näin asiointia voitiin peilata niin teknologian, palveluntarjoajan kuin loppukäyttäjän näkökulmasta.

Onnistumisen edellytyksenä oli tiivis yhteistyö sovelluskehittäjien ja palvelumuotoilijoiden välillä sekä tuoteomistajan vahva rooli. Ilman käyttäjien ja sidosryhmien osallistamista lopputulos ei olisi vastannut käyttäjien tarpeita eikä siitä olisi ollut aidosti hyötyä.

Kolme ohjenuoraa teknologiaprojektin saattamiseksi maaliin

1. Riittävän hyvä riittää. Projektin tavoitteena oli tehdä tarpeelliset toiminnot hyvällä tasolla ja välttää monimutkaisia toteutuksia. Projektissa keskityttiin olennaiseen.

2. Sopeutumista tarvitaan. Projektissa oltiin joustavia, mukauduttiin nopeasti ja opittiin koko ajan. Esimerkiksi ostoskorin kehittäminen lopetettiin, koska se ei tuonut tarpeeksi hyötyä.

3. Strateginen näkökulma ratkaisee. Projektissa painotettiin keskeisiä toimintoja ja selkeää visiota. Osaava tuoteomistaja ohjasi projektia kohti yhteisiä tavoitteita.