Saimaan matkailuun kilpailukykyä ja uudistumista kulinarististen elämysten ja verkostojen avulla

Riina Helppi-Kurki, goSaimaa - Lappeenrannan ja Imatran seutu14.9.2023

Matkailualla muutostendenssit ja sopeutuminen arvotetaan korkeammalle kuin koskaan. Digitaalisuus, vastuullisuus ja alati muuttuva maailmantilanne vaativat yrittäjiltä, kehitysorganisaatioilta ja sidosryhmiltä koko ajan enemmän.

Kuten monet muutkin alueet Suomessa, myös Etelä-Karjalan matkailuelinkeino on kohdannut ennennäkemättömiä haasteita ensin koronapandemian ja sitten Ukrainan kriisin seurauksena. Matkailualalla on jouduttu etsimään uusia korvaavia markkina-alueita ja kohderyhmiä jälleen kerran. Saimaan alueen tunnettavuutta vahvistaaksemme ja edistääksemme turvallisena, puhtaana ja aitona suomalaisena lomakohteena tehdään muun muassa gastronomiaelämyksiä kehittäen. Ruokamatkailutarjonnan avulla alueen matkailun tunnettavuutta pyritään vahvistamaan ja kehittämään ympärivuotiseksi hyödyntäen digitaalisuutta, vastuullisia valintoja unohtamatta.

Saimaan alueelle on myönnetty European Region of Gastronomy –titteli vuodelle 2024. Alueen kilpailukykyä tullaan vahvistamaan kansainvälisesti ja kansallisesti tähdäten tunnettuun ruokamatkailualueeseen. Status auttaa tavoitettamme nousta Lapin ja Helsingin rinnalle yhdeksi Suomen merkittävimmistä matkailualueista. Valmistautumista kohti juhlavuotta 2024 tehdään parhaillaan Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakuntien laajalla ylimaakunnallisella yhteistyöllä. Etelä-Karjalan maakunnallinen kehittämis- ja markkinointiyhtiö goSaimaa Oy on jo yli 10 vuoden vankalla hankekokemuksella mukana kehittämässä ja markkinoimassa gastronomisia elämyksiä eteläiselle Saimaalle, Lappeenrannan ja Imatran seudulle, yhteistyössä yritysverkoston kanssa.

Seudullisen elinvoiman vahvistaminen matkailun kautta onnistuu ainoastaan tiiviissä yritysyhteistyössä. Tuotekehityksen kautta kansainvälisille matkailumarkkinoille tähtäävät yritykset kokevat hyötyvänsä tehtävästä hanketyöstä eri tavoin, kuitenkaan ilman paikallisia tuotteita ja palveluita ei ole myöskään eurooppalaista ruokaprovinssia.

goSaimaa Oy (2291705-5) hallinnoi ja toteuttaa hankkeen Saimaan matkailuun kilpailukykyä ja uudistumista kulinarististen elämysten ja verkostojen avulla (SAKU, A78745, EAKR) 1.6.2022-30.11.2023.

Lähde ja lisätiedot: www.gosaimaa.com.