Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

Tiina Saari, Sanoma Media Finland Oy21.8.2025

Mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi.

Milloin viimeksi pysähdyit miettimään, mikä kunnassasi kiinnostaa ihmisiä?

Unohdetaan hetkeksi sloganit.

Kiinnostavatko ihmisiä patsaat vai paikalliset persoonat? Murresanat, kulttuuri vai se, mitä kunnassasi tehdään? Millaisia töitä, tontteja ja palveluita kuntasi tarjoaa?

Pohdi myös, mikä on kohderyhmäsi. Keitä kuntasi haluaa puhutella?

Kuntamarkkinoinnin kannattaa olla tarinankerrontaa, joka saa ihmiset tuntemaan, näkemään ja haistamaan – kiinnostumaan. Ja tämä vaatii rohkeutta.

Aidot ihmiset, arjen innovaatiot ja huumori toimivat paremmin kuin geneerinen hehkutus. Myös itseironia voi osua ja upota.

Ainakin kaksi asiaa on hyvä unohtaa: itsestäänselvyydet ja haalea esitystapa. Onko esimerkiksi järkevää nostaa esiin aina sitä tunnetuinta turistikohdetta? Sen sijaan: Tehdäänkö kunnassasi jotain sellaista, mitä ei ole vielä muualla hoksattu?

Älä jää odottamaan, että toimittajat huomaavat kuntasi innovatiiviset hankkeet. Kerro niistä itse!

Miten sitten tehdä vaikuttavaa sisältöä?

Yksi tehokkaimmista keinoista on natiivimainonta, joka on kaupallisesti tuotettua, uutis- tai aikakausmediaan sulautuvaa sisältöä. Se voi olla artikkeli, video, podcast tai vaikka ne kaikki.

Natiivin keinoin kerrot kunnastasi oikeita asioita oikeaan aikaan ja haluamallasi tavalla. Valitset itse aiheen, näkökulman ja sävyn sisältöön.

Hyvä kuntanatiivi ei tunnu mainokselta, vaan merkitykselliseltä sisällöltä. Se yllättää, ilahduttaa ja tarjoaa samaistumispintaa. Se puhuttelee niitäkin, jotka eivät vielä edes tiedä, missä kuntasi sijaitsee.

Natiivin keinoin rakennat kunnan brändiä ja muokkaat asenteita sitä kohtaan. Parhaimmillaan se saa ihmiset liikkeelle – jopa muuttamaan uudelle paikkakunnalle.

Haluatko, että kuntaasi kuunnellaan? Me Sanoma Content Studiossa autamme. Tehdään kunnastasi puheenaihe!

Kun haluat, että mainoksesi toimii – katso esimerkkejä

Tässä esimerkki natiivikampanjasta, jolla kuntaan houkuteltiin työntekijöitä

Tutustu Sanoma Content Studion palveluihin

Kirjoittaja Tiina Saari työskentelee luovana tuottajana Sanoma Content Studiossa. Hän uskoo siihen, että jokaisella kunnalla on tarinoita, jotka ansaitsevat tulla kerrotuiksi.